
Welkom in Wonderland
In de meubelwerkplaats van Alicja Solarska gaan creativiteit en passie gepaard met vakbekwaamheid.

Alicja Solarska
Meubelmaakster
Wat is de overeenkomst tussen een meubelmaakster en Alice in Wonderland? We hebben deze vraag tot op de bodem uitgezocht en hebben de Poolse meubelmaakster Alicja Solarska bezocht. In haar werkplaats maakt zij van hout prachtig vormgegeven meubels en kunstige losse stukken.

Onze begroeting gaat geheel verloren in het schrille lawaai van een zaag. Geen wonder, want de werkplaats van Alicja Solarska bevindt zich pal naast een zagerij. Alicja, die onder de artiestennaam "Alice in the Woodland" als meubelmaakster actief is, weet de nabijheid tot haar belangrijkste werkmateriaal te waarderen. Bij een interview biedt zij ons een grondig beeld van haar dagelijkse werk als meubelmaakster en legt uit waarom social media vandaag de dag een onmisbaar marketinginstrument is geworden.

Hoe ben je op de benaming "Alice in the Woodland" gekomen? Ben je een fan van Alice in Wonderland?
De naam "Alice in the Woodland" kwam meteen bij me op toen ik besloot om me zelfstandig te maken. Ik hou van sprookjes en wilde met de naam een koppeling maken met sprookjesverhalen. Alleen zijn mijn toverstokjes elektrische gereedschappen zoals de invalcirkelzaag TS 55 of de Domino-frees, en de toegang tot mijn rijk is een schuurdeur en geen konijnenhol (lacht).
Met deze woorden opent Alicja energiek de schuurdeur en betreedt met ons een kleine, maar mooie werkplaats vol met houtmaterialen en gereedschappen. Hier zien we ook al eerste projecten zoals een kleine bijzettafel en spiegel in een schitterende houten omlijsting. We willen graag weten hoe Alicja in het vak terecht is gekomen; als vrouw behoort zij in Polen nog tot een kleine minderheid. Wij zijn nieuwsgierig en willen alles weten over haar loopbaanontwikkeling en haar weg naar een eigen werkplaats.
"Heel in het begin werkte ik enkele jaren in een zagerij. Dat werk vond ik leuk en ik bracht daar elke dag door. De beste opleiding is immers de dagelijkse praktijk. Ik leerde van mijn fouten en ging steeds ten rade bij ervaren collega's die al lang in het vak actief waren. Als meubelmaakster moet je een gevoel voor het hout ontwikkelen. Dat kost tijd en vergt ervaring."
"Heel in het begin werkte ik enkele jaren in een zagerij. Dat werk vond ik leuk en ik bracht daar elke dag door. De beste opleiding is immers de dagelijkse praktijk. Ik leerde van mijn fouten en ging steeds ten rade bij ervaren collega's die al lang in het vak actief waren. Als meubelmaakster moet je een gevoel voor het hout ontwikkelen. Dat kost tijd en vergt ervaring."


En hoe handhaaf je je in een branche die door mannen wordt gedomineerd?
Ik bezit een beslissend voordeel: de vrouwelijke intuïtie (lacht). Ik heb alleen maar het materiaal en mijn gereedschappen zoals de zaag, de schuurmachine en de beitel nodig. Sommige collega's kwamen naar me toe en complimenteerden me met mijn creatieve en moderne producten. Daar ben ik heel trots op.

Wat vind je het leukst aan je werk als meubelmaakster?
De geur en de oneffenheden van het hout. Er zijn nooit twee identieke houtstukken. Elk stuk heeft zijn eigen nerfstructuur en kleur. Hierdoor is elk project een creatieve uitdaging. Daarbij vormt het hout zelf meestal mijn inspiratie. Ik krijg het materiaal en stel me voor hoe ik het hout het beste kan verwerken. Vaak melden klanten zich bij mij die mijn hulp willen voor een speciaal project. Dan ga ik naar de zagerij hiernaast, zoek het geschikte hout uit en ga aan de slag. De sleutel tot het succes ligt in de keuze van het materiaal.
En hoe ziet de planning van jouw projecten eruit? Melden de klanten zich bij je en zeggen wat ze wensen?
Ik verkoop deels mijn eigen werkstukken en neem deels opdrachten van klanten aan. Dan is het motto "de klant is koning" en stel me in op hun wensen. Als er echter dingen zijn die niet gerealiseerd kunnen worden, overleg ik met de klant en stel alternatieve oplossingen voor. Mijn liefste projecten zijn echter mijn eigen creaties. Dan kan ik een "Alice in Woodland" zijn en mijn creativiteit uitleven.
We zien Alicja's zelf ontworpen projecten aan het einde van de werkplaats. Ze laat ons een van haar lievelingsstukken zien: een wastafel met een massieve spiegellijst van populierenhout. Wij vragen haar welke Festool-gereedschappen zij in haar werkplaats vaak gebruikt.


In mijn werkplaats gebruik ik het meest de excenterschuurmachine ETS 150. Maar mijn allerliefste gereedschap is de Domino-frees DF 500. Als ik losse houtdelen zoals een frame in elkaar moet zetten, kan ik dat met de Domino nauwkeurig en precies uitvoeren.

Heb je een voorkeur voor een bepaalde houtsoort voor je werk?
Ik hou van alle houtsoorten, en alle hebben iets bijzonders. Grenen heeft een mooie nerfstructuur, essenhout is een zeer duurzame houtsoort, en populierenhout en eikenhout onderscheiden zich door een speciale nerfstructuur. Het hangt van het project af welke houtsoorten er gebruikt worden. De houtsoorten eiken, populier, grenen en kastanje worden het meest in mijn producten toegepast. Maar als ik de mogelijkheid heb om materiaal van oude gebouwen, bijvoorbeeld schuren, te gebruiken, benut ik het liefst oud hout.
Aan het einde van de dag maken we nog een herinneringsfoto om alle belevenissen van die dag vast te leggen. We hebben nog een laatste vraag en willen nog wat weten over het onderwerp social media in het ambacht.
Speelt social media voor jou een rol als communicatiekanaal?
Ja, een hele grote. De meeste van mijn klanten hebben mij gevonden via Facebook of Instagram. Bekendheid kreeg ik ook via tv-shows of artikelen in tijdschriften. De platformen helpen mij niet alleen bij de verkoop van mijn producten, maar ook om in contact te komen met andere personen in de bedrijfstak en om van gedachten te wisselen. Ik wil social media gebruiken om mensen te inspireren.


Zo gezegd, zo gedaan. Alicja plaatst nog snel onze gezamenlijke foto op Instagram – natuurlijk niet zonder de werkstukken op de achtergrond breeduit te presenteren. Daarna nemen we afscheid van elkaar en gaan al lopend langs de enorme houtstapels op weg naar huis.

