‘De Solar Car vraagt om precisiegereedschap’

Het elfkoppige studententeam stoomt zich klaar voor de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika

In acht dagen van Johannesburg naar Kaapstad racen met de kracht van de zon als brandende motor. TU-Delft-studenten Mart Kikkert en Daan Schramade stomen hun Solar Car NUNA klaar voor de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. Schramade: “We kunnen ons geen fouten permitteren. Festool levert ons hét gereedschap om deze klus te klaren.”
Hoe rijd je de meeste kilometers op zonne-energie? En hoe ondervindt de Solar Car de minste weerstand? Over de wetten van techniek en aerodynamica buigen Kikkert en Schramade zich de komende maanden. Hun werkplaats is dan even hun tweede thuis. Hier werken zij aan het geheimrecept om op 20 september met de beker in hun handen te staan. Ieder jaar sleutelt een studententeam van de TU Delft aan een racewagen die volledig op zonne-energie rijdt. De zogenaamde Solar Car. Bij de Bridgestone World Solar Challenge wint het team dat als eerste de finishstreep passeert. Dit jaar hoeft het elfkoppige team, waar Kikkert  en Schramade deel van uitmaken, zich niet te vervelen. Bij de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika draait het vanaf 13 september om de meest gereden kilometers. Kikkert studeert Werktuigbouwkunde en vertelt waarom dit project hem aanspreekt: “Je kunt op de opleiding en het dagelijkse leven niet om de aandacht voor duurzaamheid heen. Duurzame technologie heeft dan ook mijn belangstelling. Dit wil ik ook meenemen in mijn uiteindelijke beroepskeuze. Het sleutelen aan de Solar Car zie ik als een verbreding van mijn ervaring. Ik kan nu meer theoretische kennis in de praktijk brengen binnen een interdisciplinair team. Zo versterken we elkaar.”

"Mijn studie bestaat voor een groot deel uit wiskunde. Vrij theoretisch. Ik miste uiteindelijk toch het werken met mijn handen."

Mart Kikkert

Competitief

De Bridgestone World Solar Challenge in Australië begon ooit als demonstratie om te laten zien dat je op zonne-energie kunt racen zonder uitstoot en brandstof. Universiteitsteams van over de hele wereld rijden 3000 kilometer door de woestijn van Darwin naar Adelaide. Kikkert en Schramade zagen het karakter van de race de afgelopen jaren veranderen. Schramade verduidelijkt: “Door de jaren heen werd alle techniek veel efficiënter. Het is echt een race geworden en minder een demonstratie voor publiek. De auto en techniek is een belangrijk deel, maar uiteindelijk doen we wel mee om te winnen. Als je niet wint, heb je ook geen goed podium om de nieuwste technieken te tonen.” 

Verbeterslag

Om het gat op te vullen racen studenten in het tussenjaar de alternatieve Sasol Solar Challenge. Dat betekent dat er geen nieuwe wagen gebouwd wordt. Zaken als een buitendeel, mallen, ophanging en wielen zijn er al. Het gaat Schramade en Kikkert nu vooral om de wagen nog verder te verbeteren aan de binnenkant. Er wordt in Zuid-Afrika immers wat anders van de Solar Car gevraagd. Kikkert legt uit: “Je hebt te maken met hoogteverschillen en je rijdt door steden met veel verkeer. Daar is efficiënter sturen en remmen belangrijker dan in de woestijn. We werken met high-endmaterialen. De Solar Car vraagt om precisiegereedschap. Festool is hierbij onmisbaar. Na het lakken, polijsten wij de auto. Overgangen moeten zo goed mogelijk zijn in verband met de aerodynamica. De ROTEX-schuurmachine werkt hier perfect voor. Tijdens de testdagen is de elektratoevoer vaak niet optimaal. We maken dan gebruik van de PowerStation om snel apparatuur op te kunnen laden.”

Precisiewerk

Volgens Kikkert wordt de apparatuur van Festool ook indirect gebruikt. Zo is ook houtbewerking een belangrijk onderdeel van hun werkzaamheden. “We hebben simpelweg opstellingen nodig om onderdelen te maken of te testen,” verduidelijkt Kikkert. “Dat gaat van zaagtafels en schuurmachines tot aan houtzagen. Daarnaast zijn wij erg blij met de geïntegreerde stofafzuiging. Onze werkruimte is niet al te groot. We vinden het daarom belangrijk dat het er schoon en gezond is. De systainers helpen ons om alle boutjes en moertjes goed te ordenen. Zo vinden we alles snel terug en kunnen we uiteindelijk ook efficiënter werken. Wanneer wij gaan racen, komt alles aan op details. Een foutje in de afwerking kan al zware gevolgen hebben. Dankzij Festool zijn de technische voorwaarden ideaal om in Zuid-Afrika een mooi resultaat te behalen.” 

Vette techniek

Kikkert werkt nauw samen met zijn teamgenoot Schramade , die Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek studeert. Zijn achtergrond komt bij dit project goed van pas. “Van origine ben ik niet zo technisch onderlegt. Die handigheid kreeg ik pas later. Mijn studie bestaat voor een groot deel uit wiskunde. Vrij theoretisch. Ik miste uiteindelijk toch het werken met mijn handen. Daarnaast vind ik de toegepaste techniek heel vet. In de luchtvaart- en ruimtevaarttechniek wordt vrijwel alles gemaakt uit composietmaterialen en carbon. Daarnaast zijn zonnepanelen heel belangrijk. Dat zijn precies de materialen die wij bij de Solar Car NUNA toepassen. Ik kan hier dus goed mijn kennis in kwijt.”