
Alles draait om een goede aandrijving
De motor is het kernstuk van elk elektrisch gereedschap. Maar er komt meer kijken bij een goede motor: vooral bij kabelloze elektrische gereedschappen is een perfecte combinatie van accu en motor essentieel. Hoe belangrijk dit teamwork tussen accu en elektromotor voor het dagelijks werk op de bouwplaats is, vertellen de leidende ontwikkelaars Fabian Grass en Martin Graf in het interview.
Hoe belangrijk is een goede motor voor een elektrisch gereedschap?
Fabian Grass: Festool streeft bij de ontwikkeling en bij de productie van zijn gereedschappen altijd naar optimale perfectie. Dit streven is ook van toepassing op onze aandrijvingen. De motoren vormen het kernstuk van een elektrisch gereedschap en oefenen zodoende rechtstreeks invloed uit op het werkresultaat en de voortgang. Als onderdeel van de elektrische aandrijflijn heeft de motor ook een beslissende invloed op de prestaties van de machine.

Wat is het verschil tussen moderne en oude motoren?
FG: Naast de voortdurend toenemende behoefte aan vermogen worden eigenschappen als toerental, beveiligingsmechanismen, rendement, slijtagevrij gebruik, gewicht en grootte steeds belangrijker. Bij onze elektrische gereedschappen staat "EC" voor Electronically Commutated", wat een andere aanduiding voor de brushless-technologie (borstelloos) is.

Brushless, dus borstelloze motoren, zijn inmiddels standaard in de bedrijfstak. Hoe verschilt onze Festool-motorentechnologie van de brede massa?
FG: Wij beschikken over een jarenlange ervaring met borstelloze motoren. Deze ervaring hebben wij benut om met de nieuwe motormodule en diversiteit daarvan voor elke toepassing in het netstroom- en accusegment de passende motor aan te kunnen bieden. Dat we daarin geslaagd zijn, zullen onze gebruikers in de komende jaren in de afzonderlijke segmenten in de praktijk zien en ervaren.

Worden bij Festool nog borstelmotoren toegepast of uitsluitend borstelloze motoren?
FG: Ook in de toekomst blijven wij borstelmotoren toepassen. Deze worden gebruikt in machines waarbij de voordelen van borstelloze motoren een eerder ondergeschikte rol spelen. Deze motoren produceren wij eveneens verder in de vestiging in Neidlingen. Ook hier is er sprake van een voortdurende doorontwikkeling en optimalisering om aan de toekomstige eisen op het gebied van de toepassingen te kunnen voldoen.


Wat is het verschil tussen motoren met en zonder koolborstels?
FG: Onderhoud en vermogensdichtheid zijn twee wezenlijke verschillen. Borstelloze motoren hebben geen koolborstels die na verloop van tijd verslijten. Het biedt ons de mogelijkheid om onderhoudsarme elektrische gereedschappen te fabriceren. Daarmee verbonden is ook het aanzienlijk geringere aantal onderdelen. Dat heeft op zijn beurt weer een positief effect op de constructieruimte, het gewicht en zodoende ook op de vermogensdichtheid. Wij bouwen met borstelloze motoren dus kleinere gereedschappen die onderhoudsarmer en gelijktijdig krachtiger zijn.
Waar worden onze motoren gefabriceerd? En: Komen alle componenten bij ons vandaan?
FG: Onze motoren worden gefabriceerd in onze eigen motorenfabriek in de Festool-vestiging in Neidlingen. Voor sommige losse componenten doen wij een beroep op de jarenlange relaties met internationale leveranciers.

Welk effect hebben deze moderne motoren op de accutechnologie?
Martin Graf: De accu is immers de energiebron voor de elektromotor en levert een eindige hoeveelheid energie in tegenstelling tot een netstroomapparaat. Daarom moeten motoren en aandrijflijn vooral bij accuproducten een hoog rendement bezitten. Een hoog rendement betekent dat zowel de motor alsook de aandrijflijn de energie van de accu efficiënt benutten. Op die manier zijn een lange looptijd en een hoge vermogensontwikkeling van het gereedschap mogelijk. Daarom hebben onze borstelloze EC-TEC-motoren een aanzienlijk hoger rendement dan motoren met koolborstels en zijn ze vooral voor accugereedschappen uitstekend geschikt.
"De beste motor kan geen prestaties leveren zonder passende accu."
Martin Graf, afdelingsleider Moduleontwikkeling bij Festool

Motor en accu vormen dus een team en geen van elkaar geïsoleerde componenten?
MG: Ja, het is een totaalsysteem dat alleen in combinatie functioneert. De beste motor kan geen prestaties leveren zonder passende accu.

Worden accu's speciaal voor motoren ontwikkeld?
MG: Ja en nee: wij ontwikkelen aandrijfsystemen die bestaan uit elektronica, software, accu en motor. Deze systemen zijn niet altijd hetzelfde, maar passend bij de eisen aan het betreffende elektrische gereedschap ontwikkeld en geoptimaliseerd. Wij ontwikkelen het gereedschap voor de gebruiker niet alleen qua ergonomie, maar ook met het oog op motor, aandrijving en energieverzorging spreekwoordelijk op maat gemaakt in de hand.
Hoe manifesteert zich een goede motor bij het dagelijks werk?
FG: Een motor is goed als deze een positieve indruk op de gebruiker maakt. Dat betekent dat hij weinig geluid en trillingen veroorzaakt, weinig warmte ontwikkelt en gelijktijdig een hoge vermogensdichtheid biedt. En dat deze eigenschappen ook na vele jaren en ontelbare uren onder de zwaarste omstandigheden nog aanwezig zijn. Die eisen stellen wij aan een goede motor.
"Een motor is goed als deze een positieve indruk op de gebruiker maakt."
Fabian Grass, teamleider Aandrijfontwikkeling bij Festool

Zijn er uiteenlopende motoren voor uiteenlopende toepassingen? Schuurwerkzaamheden zijn soms zeer arbeidsintensief, terwijl voor zaagwerkzaamheden zeer veel kracht nodig is …
FG: Ja, precies. Aan het begin bepalen we de vermogensbehoefte in de vorm van een piramide. Dat gaat van "continu" tot "zeer kort en daarvoor intensief". Van belang is ook nog het toerental dat rechtstreeks van invloed is op de koeling van de motoren. Geheel in lijn met onze kwaliteitsbelofte selecteren wij afhankelijk van de toepassing variërend van lengte en diameter onder 1.600 mogelijke varianten een passende motor.

Sinds wanneer ontwikkelen wij bij Festool borstelloze motoren?
FG: De datum is moeilijk te bepalen. De ontwikkeling begon ongeveer in 2004 met de eerste EC-TEC-motorengeneratie. Deze werd eerst in een accuschroevendraaier toegepast. Deze EC-motor werd voortdurend verder ontwikkeld en in diverse vormen in accu- en netstroomaangedreven elektrische gereedschappen toegepast. Ook nu wordt deze motor - parallel aan de nieuwe generatie EC 2.0 - in onze machines gebruikt.
Wat is belangrijker: de passende motor in het gereedschap of een zo krachtig mogelijke, ongeacht voor welke toepassing?
FG: Absoluut de passende motor in het gereedschap.