Jonas, jij hebt uit je naam een merk gemaakt. Hoe krijg je dat voor elkaar? En hoe word je met een kanaal zo succesvol?
Ik denk, dat komt omdat wij veel dingen eenvoudig anders doen, onze aanpak is om niemand iets voor te schrijven, maar om veel manieren te laten zien en onafhankelijk denken aan te moedigen. Wij willen met plezier dingen laten maken.
Hoe en wanneer ben je op het idee gekomen om actief te worden op social media?
Toen ik mijn eerste designprijs gewonnen en het proces deels bij Instagram gedeeld had, werd me duidelijk dat daarvoor veel interesse is. YouTube was dan een logisch gevolg, en het doel werd om mijn eigen pad begrijpelijk te maken voor anderen. Want ook voor mij was YouTube steeds een bron van inspiratie. Nu kan ik daar met mijn achtergrond iets voor terugdoen.

Doener met stijl
Interview met de YouTuber Jonas Winkler
Is een eigen social media-kanaal in het ambacht inmiddels een verplichting? Hoeveel gevoel voor design heeft een moderne meubelmaker nodig? Hoe ziet de toekomst van de ambachtelijke meubelmakerij eruit? Deze en veel andere vragen worden beantwoord door iemand die het wel weten moet: Jonas Winkler is niet alleen een van de sympathiekste, maar ook een van de meest succesvolle Duitse ambachtslieden op YouTube. Met zijn creatieve en uitdagende projecten inspireert hij inmiddels zo'n 220.000 abonnees op zijn YouTube-kanaal.

Jouw projecten onderscheiden zich door een goed design, detailverliefdheid en creativiteit. Hoe kom je op steeds nieuwe ideeën? Waar doe je jouw inspiratie op?
Dat is niet zo makkelijk te beantwoorden. Ik geloof dat de truc in meerdere punten ligt. Ten eerste: Ik hou van wat ik doe. Ten tweede: Ik probeer graag nieuwe technieken uit, doe dus hetzelfde maar dan wel anders. Ten derde: Ik kijk niet wat anderen doen, maar concentreer me op mezelf.
Een centraal aspect van jouw projecten is het design. Hoeveel gevoel voor design heeft een moderne meubelmaker nodig? Hoeveel designer en hoeveel meubelmaker steekt in Jonas Winkler?
Ik geloof dat het in de huidige tijd onmogelijk is om echt succesvol te zijn als je geen gevoel voor esthetiek en vormen hebt; daarvoor is de industrie eenvoudig te goed geworden. Ik denk dat een groot deel van mijn werk wordt bepaald door mijn begrip van schoonheid. De uitvoering kan daarbij niet alleen een middel zijn om een doel te bereiken, maar ook een geweldig geheim wapen. Zoals bij Kumikos* en andere buitengewone verbindingen.
*Opmerking van de redactie: Kumiko is een Japanse techniek om houtdelen te verbinden zonder spijkers te gebruiken
Dat is niet zo makkelijk te beantwoorden. Ik geloof dat de truc in meerdere punten ligt. Ten eerste: Ik hou van wat ik doe. Ten tweede: Ik probeer graag nieuwe technieken uit, doe dus hetzelfde maar dan wel anders. Ten derde: Ik kijk niet wat anderen doen, maar concentreer me op mezelf.
Een centraal aspect van jouw projecten is het design. Hoeveel gevoel voor design heeft een moderne meubelmaker nodig? Hoeveel designer en hoeveel meubelmaker steekt in Jonas Winkler?
Ik geloof dat het in de huidige tijd onmogelijk is om echt succesvol te zijn als je geen gevoel voor esthetiek en vormen hebt; daarvoor is de industrie eenvoudig te goed geworden. Ik denk dat een groot deel van mijn werk wordt bepaald door mijn begrip van schoonheid. De uitvoering kan daarbij niet alleen een middel zijn om een doel te bereiken, maar ook een geweldig geheim wapen. Zoals bij Kumikos* en andere buitengewone verbindingen.
*Opmerking van de redactie: Kumiko is een Japanse techniek om houtdelen te verbinden zonder spijkers te gebruiken

"Het ambacht heeft jonge mensen nodig met gekke en andere ideeën."
Jonas Winkler, productdesigner en meestermeubelmaker
Wat onderscheidt jouw manier van werken van die van een klassieke meubelmaker?
In principe niets. Het enige grote verschil is dat ik sinds ik met hout werk, alleen opdrachten aanneem die ik spannend vind. Dat is gewoon mijn aanpak van dit werk, want zonder passie kunnen meubels van hout niet echt spannend worden.
Als je vanaf morgen alleen nog maar met twee gereedschappen zou mogen werken, welke zouden dat zijn?
Gereedschappen of machines? Bij gereedschappen: Japanse zaag en beitel. Bij machines: Schaafbank en de invalcirkelzaag TS 55.
Wie helpt je bij jouw werkt? Film je alles zelf of heb je een team?
We hebben nu drie medewerkers en openen in maart de tweede timmerwerkplaats om het commerciële werk van het YouTube-werk te scheiden. We groeien gestaag, waarbij de focus altijd ligt op het hebben van een sterk team waarin iedereen een professional is in zijn vakgebied. Daarom filmt en bewerkt steeds een eigen medewerker onze video's.
In principe niets. Het enige grote verschil is dat ik sinds ik met hout werk, alleen opdrachten aanneem die ik spannend vind. Dat is gewoon mijn aanpak van dit werk, want zonder passie kunnen meubels van hout niet echt spannend worden.
Als je vanaf morgen alleen nog maar met twee gereedschappen zou mogen werken, welke zouden dat zijn?
Gereedschappen of machines? Bij gereedschappen: Japanse zaag en beitel. Bij machines: Schaafbank en de invalcirkelzaag TS 55.
Wie helpt je bij jouw werkt? Film je alles zelf of heb je een team?
We hebben nu drie medewerkers en openen in maart de tweede timmerwerkplaats om het commerciële werk van het YouTube-werk te scheiden. We groeien gestaag, waarbij de focus altijd ligt op het hebben van een sterk team waarin iedereen een professional is in zijn vakgebied. Daarom filmt en bewerkt steeds een eigen medewerker onze video's.

Op jouw kanaal zijn naast projecten ook veel nuttige tips te zien. Waar haal je de ideeën vandaan? Hoe weet je wat interessant is voor jouw doelgroep?
Als ik op een trend stuit, vraag ik me meestal eerst af: "Wat zou ik daarover zeggen?" In principe is daarmee al het idee voor een nieuwe video ontstaan, want in het formaat "Jonas reageert…" geef ik vanuit mijn optiek commentaar op de inhoud van andere kanalen. Zo toon ik in de hack-check bijvoorbeeld mijn reactie op tips en trucs voor het ambacht die momenteel in trend zijn.
Hoe ziet volgens jou het werk van meubelmakers er in de toekomst uit?
Dat is moeilijk te zeggen. Afhankelijk hoe de wereld zich ontwikkelt, zie ik daar veel problemen en uitdagingen. Vooral ook omdat de industrie eenvoudig steeds preciezer, sneller en individueler wordt. Maar ik geloof dat het belangrijkste punt specialisatie is! Degenen die moeilijk te vervangen zijn, hebben altijd een betere positie.
Wat onderscheidt de jongere generatie van de oude rotten in het vak?
De open geest. Er zijn veel oudere ambachtslieden die gewoon cool zijn en weten dat ons vak aan het veranderen is. Maar vele - helaas ook in belangrijke posities zittende - ambachtslieden zijn helaas op een dood punt blijven staan. Dat is volgens mij ook een van de belangrijkste redenen waarom de verandering in het ambacht niet lukt en er geen opvolging is. We hebben jonge mensen nodig met gekke en andere ideeën.
Als ik op een trend stuit, vraag ik me meestal eerst af: "Wat zou ik daarover zeggen?" In principe is daarmee al het idee voor een nieuwe video ontstaan, want in het formaat "Jonas reageert…" geef ik vanuit mijn optiek commentaar op de inhoud van andere kanalen. Zo toon ik in de hack-check bijvoorbeeld mijn reactie op tips en trucs voor het ambacht die momenteel in trend zijn.
Hoe ziet volgens jou het werk van meubelmakers er in de toekomst uit?
Dat is moeilijk te zeggen. Afhankelijk hoe de wereld zich ontwikkelt, zie ik daar veel problemen en uitdagingen. Vooral ook omdat de industrie eenvoudig steeds preciezer, sneller en individueler wordt. Maar ik geloof dat het belangrijkste punt specialisatie is! Degenen die moeilijk te vervangen zijn, hebben altijd een betere positie.
Wat onderscheidt de jongere generatie van de oude rotten in het vak?
De open geest. Er zijn veel oudere ambachtslieden die gewoon cool zijn en weten dat ons vak aan het veranderen is. Maar vele - helaas ook in belangrijke posities zittende - ambachtslieden zijn helaas op een dood punt blijven staan. Dat is volgens mij ook een van de belangrijkste redenen waarom de verandering in het ambacht niet lukt en er geen opvolging is. We hebben jonge mensen nodig met gekke en andere ideeën.
Welke rol speelt volgens jou social media in het ambacht? Zijn jonge ambachtslieden haast verplicht om een eigen kanaal te hebben om succesvol te zijn?
Het is eigenlijk een must-have! De mogelijkheden zijn vrijwel onbegrensd, je moet alleen het lef hebben om je plaats te vinden.
Hoeveel procent van je dagelijks werk besteed je daar aan? Is er dan nog wel tijd over voor normale opdrachten?
Alles valt en staat met tijdmanagement! En een tweede werkplaats (lacht). Tot nu toe lukt die balans vrij goed. Dat heeft er ook mee te maken dat wij alleen speciale opdrachten aannemen. Bij puur massawerk zou dat niet mogelijk zijn.
Hoe ziet een doorsneewerkdag eruit?
De korte versie ziet er ongeveer zo uit en herhaalt zich elke dag van de week:
8.00 uur: Kind naar de kinderopvang brengen
8.00 - 9.00 uur: Werkplaats opruimen en alles voorbereiden
9.00 - 16.00 of 17.00 uur: Draaien, klantopdrachten, filmgoedkeuringen
17.00 - 19.00 uur: Projectplanning en meetings (die vinden ook tussendoor plaats)
Tussendoor: De honden uitlaten, spelen en ravotten met de kinderen, eten en het gebruikelijke.
Het is eigenlijk een must-have! De mogelijkheden zijn vrijwel onbegrensd, je moet alleen het lef hebben om je plaats te vinden.
Hoeveel procent van je dagelijks werk besteed je daar aan? Is er dan nog wel tijd over voor normale opdrachten?
Alles valt en staat met tijdmanagement! En een tweede werkplaats (lacht). Tot nu toe lukt die balans vrij goed. Dat heeft er ook mee te maken dat wij alleen speciale opdrachten aannemen. Bij puur massawerk zou dat niet mogelijk zijn.
Hoe ziet een doorsneewerkdag eruit?
De korte versie ziet er ongeveer zo uit en herhaalt zich elke dag van de week:
8.00 uur: Kind naar de kinderopvang brengen
8.00 - 9.00 uur: Werkplaats opruimen en alles voorbereiden
9.00 - 16.00 of 17.00 uur: Draaien, klantopdrachten, filmgoedkeuringen
17.00 - 19.00 uur: Projectplanning en meetings (die vinden ook tussendoor plaats)
Tussendoor: De honden uitlaten, spelen en ravotten met de kinderen, eten en het gebruikelijke.
Welke rol speelt duurzaamheid bij jouw projecten? Massief hout is duur geworden. Door de klimaatverandering hebben veel boomsoorten enorm te lijden. Welke gevolgen heeft dat voor het beroep van meubelmaker/timmerman? Is er in de toekomst geen massief hout meer? Welke rol speelt duurzaamheid voor jou?
Duurzaamheid is een moeilijk onderwerp, ik heb me er tijdens mijn studie intensief op gericht en ik zie veel dingen kritisch. Het woord wordt erg veelvuldig gebruikt. Toch is het belangrijk voor jezelf een weg met de natuur te bepalen en daar trouw aan te blijven. Daarbij moet men volgens mij niet dogmatisch, maar veeleer project- of onderwerpspecifiek handelen. Ik weet zeker dat massief hout altijd een thema zal blijven. Het maakt gewoon veel los bij mensen.
Duurzaamheid is een moeilijk onderwerp, ik heb me er tijdens mijn studie intensief op gericht en ik zie veel dingen kritisch. Het woord wordt erg veelvuldig gebruikt. Toch is het belangrijk voor jezelf een weg met de natuur te bepalen en daar trouw aan te blijven. Daarbij moet men volgens mij niet dogmatisch, maar veeleer project- of onderwerpspecifiek handelen. Ik weet zeker dat massief hout altijd een thema zal blijven. Het maakt gewoon veel los bij mensen.

Blijven voltooide projecten bij jou thuis in gebruik of verkoop je die?
Voor een deel. Gelukkig zijn veel projecten ook opdrachten voor klanten, vrienden of zelfs familieleden.
Wat was tot dusver jouw lievelingsproject en waarom?
Dat is moeilijk te zeggen. Ik ben extreem kritisch op mezelf! Daarom is er eigenlijk niets wat ik gebouwd heb waarover ik honderd procent tevreden ben. Maar dat is precies wat mij motiveert en daarom kan ik ermee leven dat ik geen eigen favoriet project heb.
Produceer je meubelstukken ook op verzoek?
Als het een project is dat bij me past, heel graag!
Hoeveel tijd heb je meestal om een project te bedenken en uit te voeren?
Ik werk heel snel, daarom heb ik meestal tijd genoeg! Precies bepalen kan ik dat helaas niet. Maar met een team achter me, wordt het allemaal veel eenvoudiger. In de regel hebben we nooit echte tijdsdruk.
Voor een deel. Gelukkig zijn veel projecten ook opdrachten voor klanten, vrienden of zelfs familieleden.
Wat was tot dusver jouw lievelingsproject en waarom?
Dat is moeilijk te zeggen. Ik ben extreem kritisch op mezelf! Daarom is er eigenlijk niets wat ik gebouwd heb waarover ik honderd procent tevreden ben. Maar dat is precies wat mij motiveert en daarom kan ik ermee leven dat ik geen eigen favoriet project heb.
Produceer je meubelstukken ook op verzoek?
Als het een project is dat bij me past, heel graag!
Hoeveel tijd heb je meestal om een project te bedenken en uit te voeren?
Ik werk heel snel, daarom heb ik meestal tijd genoeg! Precies bepalen kan ik dat helaas niet. Maar met een team achter me, wordt het allemaal veel eenvoudiger. In de regel hebben we nooit echte tijdsdruk.





Heb je wel eens angst dat een idee of een bijdrage niet goed aankomt?
Nee, want één ding is duidelijk: Er is altijd wel iemand die jou en je werk stom vindt. Het heeft bijna nooit met het project op zich te maken.
Hoe sta je tegenover de digitalisering van het ambacht? Vloek of zegen?
Momenteel is er veel discussie en strijd in de ambachtelijke sector en is digitalisering vaak eerder een belemmering. Traditie en toekomst zitten elkaar in mijn optiek enorm in de weg. En eigenlijk zou het zo eenvoudig zijn om klassiek vakmanschap en digitalisering te combineren. Daar kan ik heel kort over zijn: Shaper Origin.
À propos Shaper Origin: Welke rol spelen digitale planning en digitale workflows bij jouw werk?
In feite helemaal geen. Ik plan gewoonlijk niets. Niet op papier en ook niet op de computer. Ik wil mezelf en het meubel tijdens het proces niet de vrijheid ontnemen om te groeien en zich te ontwikkelen.
Wat kunnen we in de toekomst van jou verwachten? Hoe wil je jouw kanaal verder ontwikkelen?
We willen iedereen laten zien dat werken leuk is. Of het nu op sociale media of op televisie is, we zijn aanwezig en willen het massaal uitbreiden. We zijn nog maar net begonnen!
Bedankt voor je tijd, Jonas.
Nee, want één ding is duidelijk: Er is altijd wel iemand die jou en je werk stom vindt. Het heeft bijna nooit met het project op zich te maken.
Hoe sta je tegenover de digitalisering van het ambacht? Vloek of zegen?
Momenteel is er veel discussie en strijd in de ambachtelijke sector en is digitalisering vaak eerder een belemmering. Traditie en toekomst zitten elkaar in mijn optiek enorm in de weg. En eigenlijk zou het zo eenvoudig zijn om klassiek vakmanschap en digitalisering te combineren. Daar kan ik heel kort over zijn: Shaper Origin.
À propos Shaper Origin: Welke rol spelen digitale planning en digitale workflows bij jouw werk?
In feite helemaal geen. Ik plan gewoonlijk niets. Niet op papier en ook niet op de computer. Ik wil mezelf en het meubel tijdens het proces niet de vrijheid ontnemen om te groeien en zich te ontwikkelen.
Wat kunnen we in de toekomst van jou verwachten? Hoe wil je jouw kanaal verder ontwikkelen?
We willen iedereen laten zien dat werken leuk is. Of het nu op sociale media of op televisie is, we zijn aanwezig en willen het massaal uitbreiden. We zijn nog maar net begonnen!
Bedankt voor je tijd, Jonas.