De showmaker
Passie in combinatie met creativiteit: een interview met creatieveling en podiumbouwer Sami Ylikhari.
Waarin onderscheidt jouw werk als podiumbouwer zich van het werk van een klassieke schrijnwerker?
Het grootste verschil is dat de constructies niet eenmalig zijn. Meer dan 99% van mijn projecten wordt na gebruik weer uit elkaar gehaald en minstens eenmaal weer opgebouwd. Bij de podiumbouw hebben de projecten een duidelijk grotere omvang. Daarom moeten we aanzienlijk meer tijd stoppen in de planning van de belangrijkste factoren: gewicht, fabricage in de werkplaats, montage, demontage, verpakken, transport en opslag. Dit is geen klassieke 9-tot-5-baan.
Wat was tot nu toe je uitdagendste project en waarom?
Hoe ging het daarna verder?
Podiumbouw is synoniem met tijdsdruk en deadlines. Hoe ga je daarmee om?
Hoe helpt het Festool-systeem je om je werkzaamheden zo succesvol uit te voeren?
Wat is je lievelingsgereedschap?
Van welke houtsoort houd je het meest en waarom?
Als je één dag van baan zou moeten veranderen, wat zou je dan kiezen?
Hoe ben je podiumbouwer geworden?
In 1996 werd ik gevraagd of ik kon helpen bij de bouw van een filmset. De onconventionele manier van de filmindustrie en de mentaliteit van de mensen bevielen me.
Hoe ben je op de naam ‘Silver Zombie’ gekomen?
‘Silver’ en ‘Zombie’ zijn de bijnamen die ik vroeger van vrienden gekregen heb. De combinatie van beide woorden sprak me aan. De bedrijfsnaam heb ik dus te danken aan mijn vrienden (lacht).
Waar doe je nieuwe ideeën op?
Welke rol speelt creativiteit in je werk?
Hoe vind je nieuwe materialen? En hoe zoek je ze uit?
Laatste vraag: wat vind je het leukst aan Finland?







































