De schilderswerkplaats van Europa-Park

In zeven uur door Europa

Geen moment verveling: we lopen een dag lang mee met het schilderteam van Europa-Park

Als er al zoiets als een droombaan bestaat, dan hebben de leden van het schilderteam van Europa-Park in Rust in de buurt van Freiburg hem gevonden: het 25-koppige team onderhoudt het grootste pretpark van Duitsland. Het hele jaar door. Vijf dagen per week. Een zeer afwisselende, kleurrijke maar tegelijkertijd ook inspannende baan. In zeven uur reizen we door ‘Europa’ met aan boord: de nieuwe accu-schuurmachines van Festool.
Na een autorit van bijna twee uur zijn we vlak bij onze bestemming. Via een toegangsweg met twee banen rijden we het laatste stukje naar Europa-Park. De weg heeft vermoedelijk meerdere rijbanen om bij aankomst niet direct in een file verzeild te raken. Er komen tenslotte jaarlijks meer dan 5,5 miljoen bezoekers uit heel Europa naar het grootste pretpark van Duitsland om een plezierige en ontspannende dag te beleven. We parkeren onze auto op het parkeerterrein en lopen richting de ingang. Het pretpark heet niet voor niets ‘Europa-Park’: bijna alle Europese regio’s zijn er als themagebied vertegenwoordigd. Achter de draaideur begint voor ons een hele bijzondere dagtrip door ‘Europa’. We zijn hier vandaag namelijk niet voor de achtbaan en andere attracties, maar begeleiden het schilderteam van het park tijdens zijn werkzaamheden.
Een schilder van Europa-Park

Verveling? Niet bij het schilderteam

Adrian Bürkle, meester-schilder en chef van het team, ontvangt ons achter de ingang met een stevige handdruk. Hij werkt sinds 2005 in Europa-Park en geeft sinds 2016 leiding aan het team. Onderweg vertelt hij dat zijn 25 man sterke team verantwoordelijk is voor het onderhoud van het circa 95 hectare grote terrein. Dat komt overeen met circa 90 voetbalvelden of het oppervlak van een kleine stad. In Europa-Park werken net zo veel mensen als er in een kleine stad wonen: 3.700. Zij zorgen er dag in, dag uit voor dat alles op rolletjes loopt. Bürkle leidt ons naar de schilderswerkplaats. In de directe nabijheid hiervan bevinden zich ook nog de autowerkplaats, de timmerwerkplaats en de lakkerij. Dit is het servicecentrum van het park, waar elke dag weer onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Op het bureau van Bürkle staat – natuurlijk door hemzelf beschilderd – Ed Euromaus, de mascotte van ‘Europa-Park. Ertegenover hangt duidelijk zichtbaar een blad in A1-formaat met daarop de werkzaamheden voor de huidige week. Het woord ‘verveling’ lijkt in het woordenboek van het schilderteam niet voor te komen. Bürkle: “Het park heeft meer dan tien werkplaatsen, waaronder eentje voor houtsnijwerk en eentje voor decoratief schilderwerk. In de praktijk van alledag moeten de vele uiteenlopende werkzaamheden zeer goed gecoördineerd worden om een efficiënte uitvoering te garanderen.”
Schilderwerkzaamheden met de accu-schuurmachine van Festool
Schilderwerkzaamheden met de accu-schuurmachine van Festool

“6.500 klussen en 50.000 liter verf per jaar”

“Per jaar moet het schilderteam zo’n 6.500 klussen uitvoeren. Hierbij gebruiken we in totaal 50.000 liter verf”, aldus Bürkle (rechts op de foto). “Meer dan 90% hiervan zijn herstel- en schuurwerkzaamheden. Meestal kleine reparaties aan de coulissen in het park, zoals de houten façaden in de 15 themagebieden van Europa-Park. Onlangs hebben we de wagen van de attractie ‘Oldtimer-Fahrt’ in het Duitse themagebied opnieuw geverfd. Maar nu gaan we eerst naar Scandinavië. Daar moeten we enkele coulissen herstellen.” En hij pakt twee SYSTAINERS en een mobiele stofzuiger. Samen met zijn collega Sebastian Summ (links op de foto) laadt hij de spullen meteen in de dienstauto van het team: een witte golfcart.
Schuren met de accu-vlakschuurmachine van Festool

Plankgas naar Scandinavië

De toegestane maximumsnelheid van een golfcart in Europa-Park bedraagt met het oog op de veiligheid van de bezoekers ongeveer 10 km/u. En met deze snelheid begeven we ons dan ook op weg naar het nagebootste land van de Vikingen en het knäckebröd. Summ manoeuvreert het elektrische wagentje met vaste hand naar de volgende klus. “Ook door de week heerst hier veel drukte. We proberen zo veel mogelijk buiten de piekuren te werken, zodat we de bezoekers niet storen”, aldus Summ. ‘Scandinavië’ ontvangt ons met een idyllisch havenstadje. In eerste instantie gaat het om beschilderde houten panelen. De lichte verweringsaccenten zijn blijkbaar bewust en vakkundig aangebracht. Vóór het gebouw van ‘Whale Adventures – Northern Lights’ staan beschilderde houten kisten opgestapeld. Daartussen varen bootjes in het kristalheldere water. Onze bestemming. Summ parkeert de golfcart vóór het gebouw en vestigt onze aandacht meteen op een bijzonderheid van het schilderwerk in het park: “Bij buitenwerkzaamheden gebruiken we vooral de ROTEX RO 150 FEQ en de ETS 125. Bij reparaties moeten we altijd weer ons uiterste best doen om een stroomaansluiting te vinden. Sinds kort wordt buiten daarom ook gebruikgemaakt van de nieuwe accu-schuurmachines, vooral de ETSC.” Intussen gaat de mobiele telefoon over. Een collega. Op de ‘Santa Marian’ in Portugal moeten enkele panelen hersteld worden en in ‘Ierland’ moet een duur geschuurd worden. Onze reis door Europa gaat verder.
Het schilderteam van Europa-Park in actie

Schuurwerkzaamheden op de ‘Santa Marian’

De ‘Santa Marian’ lijkt – voor de leek tenminste – een nauwkeurige replica van de ‘Santa Maria’ waarmee Columbus in 1492 Amerika bereikte. Hier in de haast Caraïbische sfeer van het themagebied ‘Portugal’ met zijn rimpelloze wateroppervlak wordt de enorme uitgestrektheid van het park duidelijk zichtbaar. In de verte slingert de houten achtbaan ‘Wodan’ zich de hoogte in, en daarvoor stort de ‘Atlantica SuperSplash’ zich samen met zijn gillende passagiers de diepte in. Een indrukwekkend schouwspel! Summ is er niet van onder de indruk en pakt de ETS 125 en de mobiele stofzuiger CTL MINI om enkele reparaties aan het roer uit te voeren. Later moeten er aan dek nog een paar plekken op de deur van de kapiteinskajuit – nu in gebruik als cocktailbar – onderhanden genomen worden. “De excenterschuurmachine is mijn favoriete gereedschap”, verraadt Stumm ons met een lachje. “Hij ligt uitstekend in de hand en kan de afname perfect doseren. Zonder kabelaansluiting zijn de nieuwe accu-schuurmachines – hier aan dek vooral de RTSC – natuurlijk nog handiger, vooral als je buiten in het park onderweg bent.”

“Wij moeten beschadigingen en defecten herkennen voordat de bezoekers het doen. En dat is met in totaal 15 themagebieden nog helemaal niet zo eenvoudig.”

Adrian Bürkle, meester-schilder van Europa-Park in Rust

Schuren met de accu-schuurmachine van Festool

Op naar de Ierse pub!

Na een reis van amper vijf minuten bereiken we het themagebied ‘Ierland’, een van de in totaal vijftien themagebieden van Europa-Park. Hier vormen pubs, restaurants en souvenirshops een idyllisch decor. We kunnen hier helaas niet rustig rondkijken, want de volgende klus staat al te wachten: een deur die geschuurd moet worden. Summ haalt de excenterschuurmachine ETSC 125 van Festool te voorschijn en gaat direct aan de slag. Dankzij de krachtige accu en de geïntegreerde stofopvangzak is er weinig voorbereiding nodig. Na vijf minuten is het deuroppervlak afgeschuurd. Met de kwast brengt hij een klein beetje verf op. Niet te veel, want de deur moet immers zijn retrolook behouden. “Slechts een kleine reparatie”, aldus Summ. Hij klapt de SYSTAINER dicht en zet hem in de golfcart. “We hebben ook vele grote projecten, vooral in de herfst- en wintermaanden wanneer het park gesloten is. Moeilijk zijn vooral werkzaamheden waarbij meerdere verschillende werkplaatsen betrokken zijn. Hierbij moeten we alles perfect op elkaar afstemmen, tijdschema’s afspreken, de overdracht regelen en echt teamwerk afleveren.”
Schuren met de accu-schuurmachine van Festool

Beierse biergartens en Russische ruimtestations

“Wij moeten beschadigingen en defecten herkennen voordat de bezoekers het doen. En dat is met in totaal 15 themagebieden nog helemaal niet zo eenvoudig”, aldus Bürkle. Zijn collega knikt instemmend. De reis gaat verder richting ‘Rusland’. Eerst passeren we het themagebied ‘Duitsland’. We rijden langs een meiboom en een biergarten. Hier lijkt alles in orde te zijn. Ook Bürkle werpt een tevreden blik. Bij aankomst in het themagebied ‘Rusland’ wacht ons de laatste buitenklus voor vandaag. Bij de replica van het ruimtestation ‘Mir’ heeft iemand zijn bezoek vereeuwigd met een klein graffito. Duidelijk een klusje voor de ETSC. Summ schuurt de letters vakkundig weg, waarna hij de plek in dezelfde kleur aflakt. Na 20 minuten is het graffito verdwenen. Bürkle controleert ondertussen de handlijsten van de leuningen die de bezoekers omhoog naar de achtbaan ‘Euro-Mir’ leiden. “Hier is relatief veel slijtage omdat de mensen zich eraan vasthouden om in de wachtrij vlot vooruit te komen”, aldus Bürkle.
Schuren met de accu-schuurmachine van Festool

Terug in de schilderswerkplaats

Aan het eind van de middag zijn we weer terug in de schilderswerkplaats. Hier heerst nog altijd grote bedrijvigheid: banken worden geschuurd, beelden opnieuw gelakt en borden liefdevol met een kwast beschilderd. “Een korte verf- en oppervlaktekuur”, aldus Bürkle. “Daarna trekken de gerenoveerde rekwisieten weer terug het park in. In de werkplaats wordt hoofdzakelijk de excenterschuurmachine ETS 150 gebruikt. De ROTEX RO 150 FEQ is bij ons zeer populair vanwege zijn veelzijdigheid en nauwkeurigheid. Daarnaast hebben we de afzuigarmen ASA 5000 in combinatie met de afzuigarmen van Festool, zodat we ergonomischer en eenvoudiger kunnen werken.” We zijn onder de indruk van onze snuffeldag bij het schilderteam van Europa-Park en willen weten over elke vaardigheden een schilder in het team van Bürkle moet beschikken. Op deze vraag heeft Bürkle een duidelijk antwoord: “Hij moet allround zijn. Een schilder in ons team moet voor de meest uiteenlopende werkzaamheden ingezet kunnen worden: van fijn, klein en veeleisend schilderwerk tot grote en complexe klussen. Daarnaast moet hij snel kunnen werken en uitstekende kwaliteit leveren.” We nemen afscheid, want de volgende klus staat al pal voor de werkplaats te wachten. Vlak voor het einde van hun dienst is er nog een witte houten bank binnengebracht, die vóór morgenvroeg afgeschuurd en hersteld moet worden. Omdat zijn team helemaal vol zit, is de chef niet te beroerd om ook zelf de schuurmachine ter hand te nemen.
Schilderwerkzaamheden aan de decors van Europa-Park