
Mag het iets creatiever zijn?
Op bezoek in een schrijnwerkerij van de jongste generatie.
Werkkollektiv – het gaat bij deze naam meer om modern creëren dan om conventies. De bijna-alleskunners uit Stuttgart zorgen echter niet alleen voor creativiteit in woon- en bedrijfsruimtes, winkelruimtes en in de gastronomiescene. Bij hen moet men vooral de passie voor het ambacht letterlijk nemen.
Het is er zeer nauw. De uitschuifbare steunen van de 40-tonner steken ver de straat in. Er is vrijwel geen doorkomen aan. Gelukkig is de straat die morgen afgesloten. Er worden massieve bouwmaterialen uitgeladen voor het huis op nummer 8. Ondanks de zware vracht, manoeuvreert de bestuurder de kraanarm geroutineerd over de perceelgrens en zet de lading vederlicht neer. Voor en achter de truck staan bedrijfswagens. Het werk schiet op de bouwplaats op. Eén busje valt erg op: een pikzwarte bedrijfswagen waarop met grote, witte letters "Werkkollektiv" staat. De naam intrigeert. Net als de anders zo typische ambachtssymbolen op de motorkap, die hier tot moderne pictogrammen gereduceerd zijn en doen vermoeden dat iemand met gestileerde hamer, potlood, winkelhaak of kwast een visionaire, grote stap in de toekomst maakt.

Meerder vakgebieden onder één dak
In het huis zelf zijn Flo en Sören al sinds de vroege morgen aan het werk. De kast of beter gezegd de betimmering van de hal met de kastelementen moet af zijn. In het souterrain moeten de onderbouwkasten voor de wastafels gemonteerd worden. Ze meten, tekenen af, boren, richten deuren millimeterprecies uit en leggen de laatste legplanken erin. Sinds jaren maken zij deel uit van het Werkkollektiv. Flo is schrijnwerker, Sören interieurinrichter. Daarmee zijn zij niet alleen de dragende krachten, ze zijn vooral een belangrijk deel van het idee "Werkkollektiv", dat meerdere vakgebieden in één onderneming verenigt en klanten oplossingen en steeds weer nieuwe ideeën uit één hand biedt.


Naast Florian "Flo" Widmer en Sören Int-Veen behoren Louis Michel (productdesigner), André Roth en Marius Rehm (schrijnwerkergezel), Max Köhler (industriedesigner) en de 3 leerlingen tot het collectief. De chefs zijn de bedrijfsleider en bankwerker Marco Sebastian en timmerman Christopher Wilkens. Ongeveer tien jaar geleden hebben Marco en Chris samen de eerste projecten gerealiseerd en merkten al gauw dat daaruit meer te maken valt. Wat, dat bleek in 2012 toen zij het Werkkollektiv oprichtten.

Hart en ziel en hartelijkheid
Indertijd en ook nu moet men hun "passie voor het ambacht" letterlijk nemen. Creatief, geen doorsneeprojecten - en natuurlijk klassiek - zijn ze bezig en zijn daarmee op de juiste weg. Bij de planning, de opzet en omzetting zijn ze bij elk project met hart en ziel erbij. En dat het er bij het Werkkollektiv hartelijk aan toe gaat, blijkt ook bij een bezoek aan de werkplaats in het stadsdeel Stuttgart West.

Voor de ontmoeting met Chris gaat het via een ijzeren trap naar de eerste verdieping. Boven aangekomen wuift hij al vanaf zijn werkplek. Hij is goed gehumeurd en zegt dat hij zo tijd heeft, hij moet nog even iets afmaken. Zo gezegd, zo gedaan is hij na een paar minuten aanwezig en wijst schertsend naar de hoek van de verblijfsruimte: "de hondenmand is vandaag leeg. Amy heeft Homeoffice." Amy, dat is de hond van Flo. Die is bij het Werkkollektiv net zo belangrijk voor de goede eenheid als alle anderen. Eveneens belangrijk: de zeer goede uitrusting van de werkplek. Terwijl op de beeldschermen op de eerste verdieping plannen en concepten ontstaan, gaan die vervolgens rechtstreeks naar de machines, zodat iedereen bij het Werkkollektiv informatie uit eerste hand ontvangt en deze meteen kan omzetten.
"Hier is geen verleden. Wij bouwen het momenteel op."
Christopher "Chris" Wilkens, timmerman







Nieuwsgierigheid naar nieuwe wegen en nieuwe dingen
Daarbij blijft het niet en denkt het Werkkollektiv verder. Moderne technologie is vanzelfsprekend, de magazijnopslag en het magazijnbeheer via de Festool Order-app heel gewoon. Dat maakt niet alleen het werk gemakkelijker, het maakt tijd vrij voor creativiteit en om op het gebied van de technische vooruitgang bij te blijven. Toch is dat maar één aspect. Het andere: de nieuwsgierigheid. Het zijn ambachtslieden met passie gebleven en ze zijn net zo bereid om nieuwe wegen in te slaan en nieuwe dingen uit te proberen. Dat heeft ertoe geleid dat het Werkkollektiv door Festool steeds weer bij de ontwikkeling van nieuwe producten betrokken wordt. Voor Chris is dat fantastisch. Want: "het is leuk en verbreedt de horizon". Hij is altijd blij met nieuwe machines en de mogelijkheid om vroegtijdig de Festool-producten te leren kennen en uitvoerig te testen en zo het een of andere verbeteringsvoorstel te doen. Wat hem het meest aan Festool bevalt: "de systeemgedachte." De machines en systemen zijn op elkaar afgestemd, de details en de haptiek kloppen. Dat had hij al tijdens zijn tijd als timmermansleerling gemerkt. Voor hem was het daarom duidelijk dat ook bij het Werkkollektiv gereedschap van Festool gebruikt zou worden.



Authenticiteit als identiteit
"Wij zijn zoals we zijn. Altijd authentiek", vertelt Marco ons. Daartoe hoort ook het ambacht modern te interpreteren. Dat zie je ook weer terug in de vormgeving van de bedrijfswagens. Juist die aanpak heeft ertoe geleid dat het Werkkollektiv in de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling heeft gemaakt. De projecten werden steeds omvangrijker en veeleisender, de verhuizing van Vaihingen naar de grote hal in het stadsdeel Stuttgart West onvermijdelijk.


Ambacht modern geïnterpreteerd
Het geheim achter de positieve ontwikkeling van het Werkkollektiv zien Marco en Chris desondanks niet alleen in de goede samenwerking van allen, maar ook in de open omgang met elkaar. Want: "ook wrijvingen komen wel eens voor; zeer sterke wrijvingen." Bij groei en verdere ontwikkeling, aldus Marco, horen ook conflicten, en daaruit ontstaat uiteindelijk een meerwaarde om de gezamenlijke doelen en de duurzame ontwikkeling van het Werkkollektiv te realiseren. Samenwerking is volgens Marco zoeken naar een middenweg. Maar de gezamenlijke noemer wordt altijd gevonden. Voor Chris is het Werkkollektiv bovendien een familiebedrijf in andere vorm. Voor hem is de jonge bedrijfsgeschiedenis een voordeel voor creativiteit en nieuwe ideeën en zegt: "hier is geen verleden. Wij bouwen het momenteel op."

